Pitcherific: Et lynkursus i pitching

Okay, siden du er i iværksættermiljøet, så har du nok hørt ordet ‘pitch’ før, men ved du egentlig hvad det er, og hvorfor er det så vigtigt at kunne? Og måske vigtigst af alt – hvordan man laver dem, så de bliver (næsten) uimodståelige? Hvis ikke, så vil du have langt bedre styr på det, efter du har læst denne artikel. Vi skal nok give dig en hurtig gennemgang, så du er godt klædt på til f.eks. Danish Entrepreneurship Award.

Hvad er det der, pitch?

Allerførst: Hedder det et pitch eller en pitch? Faktisk begge dele. Dansk Sprognævn siger, at begge dele er korrekt, så du kan ikke gå galt i byen med pitch – det er da en god start!

 

Obama

Man skal kunne være overbevisende uden brug af slides – ligesom ham her.

 

En pitch er en form for mundtlig præsentation, der kan overbevise selv uden visuelle hjælpemidler som PowerPoint eller Prezi, selvom den dog sagtens kan blive forstærket af noget grafisk. Der findes mange former for pitches, der er gode i forskellige situationer – mere om det lige om lidt – men svaret på spørgsmålet om “hvad er en/et pitch?”, kan groft koges ned til “en mundtlig præsentation af en ide eller et koncept, hvis mål er at overbevise modtageren om forhåbentlig at gøre en bestemt handling”. Sådan cirka.

 

Du skal desuden kunne levere din pitch uden hjælpemidler, som et smartboard eller en projektor. Hvis du møder en potentiel investor eller kunde på en café, så har du netop ikke mulighed for at hive et helt slideshow op af lommen, vel?

Hvorfor er pitching overhovedet vigtigt?

Din pitch er et værktøj, der skal holdes skarpt, og hvis du ikke bruger det, bliver det sløvt og med tiden ubrugeligt. Derfor er det heldigt, at der hele tiden er muligheder for at pitche mennesker! Det er selvfølgelig ikke altid samme form og indhold, men tankerne bag kunne meget vel være de samme. På pitcherific.com har vi en række pitch skabeloner – og muligheden for at lave sine egne – og de illustrerer godt, hvor alsidigt et værktøj pitching er.

 

Hvis vi kigger ned i pitch-værktøjskassen, så har vi:

  • En-sætnings pitchen – Til fx netværksmøder (på engelsk ‘handshake pitch’).
  • Elevatortalen/elevatorpitchen – Generelt handy.
  • IMRaD – Til folk, der skal pitche videnskab.
  • Jobsøgerpitchen – Den er ikke såååå svær at gætte.
  • Startup Weekend – En af tre pitches specielt designet til konkurrencer.
  • Flere endnu…

 

Som du kan se, er der altså rigtig mange lejligheder til at pitche, men det at kunne pitche kan gavne alle mulige steder. Skal du f.eks. argumentere for en bestemt feriedestination over for kæresten? Pitch! Skal du overbevise din makker om valget af frokost? Pitch! Skal du fremlægge din version af fremtidens marketingstrategi for en kunde? Pitch!

 

Og hvorfor er pitching så vigtigt? Fordi det er en af de bedste måder at sikre sig, at man altid kan overbevise de mennesker, man kommer i kontakt med! Hvis det lykkes dig at holde din pitching-evne skarp, så vil du have væsentligt lettere ved at overbevise de rigtige folk, når du møder dem – uanset hvad du vil overbevise dem om. Er du med så langt? Klar til at lære et par tricks, der vil tage din pitch til næste niveau?

 

et-par-lyse-ideer

De 3 skridt til den gode pitch

Nu hvor du forhåbentligvis er 100 procent overbevist om, at pitching er en rigtig vigtig kompetence, så tænker du måske: “Fint! Men hvordan laver jeg så en god pitch?” Og det hjælper vi selvfølgelig gerne med!

 

Når du oplever nogen, der virkelig kan brænde igennem foran et publikum, så er det let at tro at det bare er noget de er “født til”. Virkeligheden er dog noget andet, og måske en anelse kedelig; de har nemlig forberedt sig hjemmefra før det for alvor gik løs. Og mange gange. Derfor er det bedste råd, vi vil give, at forberede dig igen og igen, hvis du vil virke overbevisende i enhver pitch-situation.

 

traening-er-noeglen

Det lyder måske kedeligt, men træning er nøglen til den gode pitch

 

Det fede ved forberedelse er, at alle kan gøre det. Det kræver ikke noget særligt, magisk “pitch-talent”, bare at du er en smule struktureret og tager dig lidt ekstra tid inden du skal præsentere. Og for at gøre det lidt nemmere for dig, så anbefaler vi, at du ihvertfald har tænkt over de følgende tre ting:

 

  • Hvem pitcher du faktisk til? Det er vigtigt at vide, hvem der lytter, når du fyrer din eminente pitch af. Det har betydning for, om du skal nørde med fagsproget, eller om du skal holde tingene mere overordnede. Det betyder noget for, hvad du skal fokusere på i din pitch, og det betyder noget for, hvordan du skal levere din pitch. Prøv at skrive ned og sæt ord på hvem dit publikum er, hvor tekniske de er, og diskutér det med andre, så du er sikker på at du kender dine modtagere i forvejen.
  • Hvad du vil have ud af pitchen? Du skal meget gerne være helt klar på, hvad du gerne vil have ud af din pitch. Hvis du gerne vil have en investering i din virksomhed, skal du jo ikke glemme at forklare, hvor mange penge du søger og hvorfor. Hvis du vil have et kundemøde, så skal du jo ikke glemme at spørge konkret efter tid og sted, når dit pitch er ovre. Alt for mange slutter bare af med en talestrøm uden at lede op til en god snak bagefter. Du behøver ikke være endnu en!
  • Har jeg øvet mig nok? Det her kan vi ikke sige nok – øv dig! Sig din pitch højt, og gør det gerne foran nogen, der kan fortælle, om din pitch er til at forstå. Ved at sige det højt, får du luget ud i de ord, der er svære at udtale, og når du forbereder dig ved rent faktisk at sige det (ved at øve din pitch højt i stedet for inde i hovedet), så bliver du heller ikke så nervøs, når det gælder. Mangler du en tommelfingerregel? Så øv din pitch mindst 10 gange. Det lyder måske af meget, men skal du pitche i 2 minutter, så er det reelt set kun 20 minutters effektiv træning, for at du kan føle dig mere sikker i din pitch. Det vil jeg da kalde en god investering.

 

Hvis du vil vide mere om pitching og have flere tips, kan du finde dem på pitcherific.com, men nu har du fået et lynhurtigt grundkursus. Kom så ud og pitch!